Průmysl 4.0 a technologie jako virtuální a rozšířená realita
Průmysl 4.0, nebo-li Čtvrtá průmyslová revoluce, označuje zavádění digitalizace, robotizace a automatizace do výrobních a jiných průmyslových podniků.
Ale začněme postupně.
První průmyslová revoluce začala někdy v 18. století. Tehdejší, tradičně zemědělská společnost, se odklonila od práce na poli k mechanizovanému zemědělství, výrobě, těžbě a dopravě. Začalo docházet k přesunu od ruční výroby (manufaktuře) k velkovýrobě za pomoci strojů. Hlavním zdrojem energie bylo uhlí a pára.
Díky této průmyslové revoluci se zvýšila životní úroveň většiny obyvatelstva. Došlo k nebývalému růstu populace.
Druhá průmyslová revoluce se datuje k roku 1870, kdy došlo k elektrifikaci, začaly vznikat montážní linky a byly zavedeny nové způsoby komunikace.
V polovině 20. století již nastupuje Třetí průmyslová revoluce. Ta je úzce spjata s vývojem počítačů, automatizací a následně, samozřejmě, rozkvětem internetu.
A nyní nastává období Čtvrté průmyslové revoluce. Kybernetizace, digitalizace, automatizace. Vstup virtuální a rozšířené reality.
Všechna období průmyslové revoluce, přinesla jednoznačnou ekonomickou prosperitu, zjednodušení, zrychlení a zefektivnění práce, ale také závod podniků v efektivitě, neboť kdo byl schopen při stejných kapacitách vyrábět více, měl konkurenční výhodu, vyšší zisky a nižší náklady. To stejné se očekává i od Průmyslu 4.0.
Co tedy Průmysl 4.0 přináší?
Zavádění umělé inteligence (UI) do procesů. Ať už oblasti plánování, výroby, logistiky nebo zákaznické péče. Zavádění inovací, mobilních a jiných aplikací k monitoringu nebo ovládání strojů a přístrojů. Internet věcí – propojení a integrace jednotlivých strojů a přístrojů ke zlepšení komunikace a workflow.
Senzorické rozšíření strojů a přístrojů k manažerskému dohledu a efektivnímu plánování vytíženosti technologií. Senzory budou schopny snímat veškeré potřebné údaje a digitalizovat je, pro dokonalý přehled manažera, případně jako podklad pro UI k plánování výroby.
Zavedení virtuální reality ke školení zaměstnanců, k tréninku krizových situací, snížení škod na majetku a zdraví zaměstnanců.
Virtuální realita, co by pomůcka pro obchod a marketing.
Zavedení rozšířené reality ke spolupráci v rámci celého světa, k instruktáži a řízení zaměstnanců při odborných činnostech, bez nutnosti nahlížení do papírového manuálu. Nebo online manažerské kontrole za pomoci senzorických rozšíření strojů.
Rozšířená realita pro obchod a marketing.
Již není otázkou, zda firmy a podniky překročí práh a vstoupí do Industry 4.0., ale kdy tak udělají. Pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost, přitahovat zaměstnance a být atraktivní pro obchodní partnery, a pojistit si ziskovost svého byznysu, pak je tento krok do budoucnosti nezbytný.
Domluvte si s námi schůzku, a probereme možnosti, jaké vám můžeme nabídnout.
Kontaktujte nás: ahoj@icebreakers.mindfulsolutions.cz